Träning under försäsong

Hockeyns försäsong sträcker sig från slutet av april till början av augusti. De sista stora matcherna är över och det är dags att ladda om till nästa säsong. Hur man tacklar försäsongen skiljer sig från olika spelare men det finns några generella tips du borde ta fasta på.

Att ligga på topp kräver kontinuerlig träning. Det är klart att man vill ha en paus emellanåt men ta endast kortare uppehåll i träningen. Det går snabbt utför för konditionen när du inte tränar. I början kan du satsa på att träna konditionen och din uthållighet. Löpträning bjuder på frisk luft och du får spendera sommaren utomhus istället för på gymmet. Det viktigaste här är att köpa rätt skor för dina steg. Du kan få en indikation på pronation genom att fukta fötterna och kliva på klinker eller ett papper. Här ser du hur mycket av fotsulan som får kontakt med underlaget och kan få en hint om vilket typ av stöd du behöver. Därefter kan du kontakta kundtjänst hos Sportamore och få tips om modeller som kanske passar dig.

Nästa steg är att träna upp styrkan igen. Det är dags att ta fram vikterna och skivstången och lyfta skrot! Bor du långt från gymmet kan du köpa hem en skivstång med olika vikter och träna hemma istället.

Sista fasen tränar du båda, skifta mellan kondition och styrka. Kom ihåg att inkludera en vilodag så kroppen får återhämta sig lite. De som vill behålla sin fysik genom hela försäsongen tränar 5-6 dagar i veckan men det är inget krav. Du väljer själv vilken mängd och takt som passar dig.

Om träningen känns statisk och tråkigt kan du frångå de traditionella träningsmetoderna, löpning och skivstången, för lite mer spännande sporter. Testa att träna och delta i ett triathlonlopp, cykla moutainbike i hård terräng eller testa bergsklättring! Du tränar inte bara för kommande hockeysäsongen, du tränar också för din egen hälsas och välmåendes skull.